Megint egy péntek 13...
2015. március 13. írta: farappa

Megint egy péntek 13...

luck-shamrock-horseshoe.pngHogy egyem a zúdat? Sült krumplival? Riadó! Ez nem gyakorlat! Megrendülten állok az újabb tizenhárom előtt. Megesett egy újabb dátum és még mindig itt tartunk. Kísértem a szerencsét, kikísértem, mert reggel túl korán állított be. Beszélgessünk erről a szerencse dologról. Forgandó és tényleg vak? Tiszta a merő szerencse? Maga tényleg a maga szerencséjének a kovácsa? Létezésünk már a kezdetektől fogva a szerencsén múlott, hiszen ami először lejött a fáról, azt többnyire megette, ami először kijött a vízből. Abban is biztos vagyok, hogy a szerencsétlenség örökölhető, mert ha apunak, anyunak se ment, neked se fog.

Mi lenne, ha minden nap péntek 13 lenne? A Szilveszter is.

Péntek tizenharmadikai fogadalmam: le fogok és lefogyok

Elevenítsünk fel pár kedves péntek tizenharmadikás népszokást: ilyenkor a csángó környéki vidéki asszonyok sikongatnak, míg a legények somfordálnak. A gyerekek péntek tizenharmadikás jelmezekben házról-házra járnak és szerencsés csujogatókat csujogatva ijesztgetnek minket, szerencsére csak éjfélig.
Párizsban e napon egész nap péntek 13 van.
Lisszabonban is.

..Utálom a gyerekeket. Folyton őszinték. Kordában kéne tartani őket. Vagy nyélbe ütni. Mindig a nehezemre esnek. Nem vagyok gonosz, csak sokkal többet látok a világból, mint szeretnék, és ezért sokkal többet is félek, néha még a szerencsétől is. Sokkal többet félek, mint szeretnék. Felelőtlenül őszinte vagyok, mert nálam nincsenek rejtett költségek, se apró betűs rész, bár tájékoztatásom nem teljes körű. Szerencsenap van? Akkor Isten, fizess!
Az istenverés nem sport. Egy félig híres ismerősöm szerint nincs Isten, de igény az lenne rá. Gyerekként mindenki hisz Istenben, aztán kinövi. Eszembe jutottak gyerekkorom plébánosának szavai: „Isten sokkal gazdagabb nálad, olyasmiket is megvehet, amik nem eladók és amikre semmi szüksége”.

Mennyi a 13? Hány a péntek? Honnan ered, ha ered?

- 1307. október 13-án, pénteken végeztette ki a Templomos Lovagokat IV. Fülöp francia király.
- A tengerentúlon olyannyira tartja magát ez a szokás, hogy az Amerikai Egyesült Államokban a felhőkarcolóknak nincsen tizenharmadik emeletük, a kórházakban nincs tizenhármas szoba.
- Franklin Delano Roosevelt sosem volt hajlandó olyan asztaltársaságnál étkezni, ahol tizenhárman ültek. Rendszerint odarendeltek még egy embert.
- Bibliai oka is van, hogy a pénteket a legszerencsétlenebb napok között jegyezzük, ugyanis ezen a napon feszítették meg Jézus Krisztust, és állítólag ez volt a paradicsomi bűnbeesés napja is.
- Az utolsó vacsorán tizenhárom vendég volt: tizenkét apostol és maga, Jézus. Ezért tartja magát az a hiedelem is, hogy tizenhárom emberrel étkezni egy asztalnál: veszedelem.
Na, hol az a szerencse?

Len Lelevin a népszerű kurtbergi népirodalmár és főköltő, a Rima Primissima díj alapítója így elmélkedik a szerencse dolgáról:
„Korán lefeküdtem korán kelni, hogy reggel aranyat leljek. Csak úgy aranyat lelni mindenképp szerencsés. Hajnali 4-kor jobb lábbal keltem, nem aranyba léptem. Felteszem a kávét. Az ablakhoz lépek. Nézem a hideg, néma, alvó várost és iszom a forró kávét. De jó ez a forró kávé. Milyen hideg és rohadt ez a város ott. De jó, hogy idebent vagyok és nem odakint a hidegben. De hallga csak! Amott ember neszez, mocorog. Rajta sapka. A kukáknál ténfereg a dologtalan. Nézi a szemetet szomorúan. Mit ide hordtak mások. De jó, hogy nem én vagyok ő ott lent, hiszen én itt vagyok fent… Íme, mégis megleltem a magam szerencséjét. Hallgatni arany, halogatni még aranyabb. Ki vagyok én és miért vagyok én ki? És? Aranyköpés. Ajándékozd meg magad magaddal! Isten, segíts....! Isten, ments!!”

A bejegyzés trackback címe:

https://b-irodalom.blog.hu/api/trackback/id/tr767242233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása