Saját prostink is van
2016. március 16. írta: farappa

Saját prostink is van

b4.jpgKiskapitalista kalauz / szócikkek

 

'G', mint Gettó

 

96 nyarán megjött a (belső) parancs: befelé a gettóba! Vita nuova! „Elérhetetlen vágy az emberé”, de a nyolcker és Csikágó elérhető. Osztottam, szoroztam: ez jött ki. Értelmiségiként másképp nem érvényesülhettem. Így lett belőlem gettólakó értelmiségi. „Elűzött a földem”, és elüldözött vasváros is, fedél és munka kellett.

A pusztulás emlékműveinek megtekintése után (lásd i mint ingatlanok) ráakadtam egy huszonöt négyzetméteres csodára. Csoda volt, mert elégnek bizonyult rá a pénzem. Költözködés, felújítás, renoválás: sikeresen túlestem rajta. Következhetett a megszokás sorsdöntő fázisa.

Nem állíthatom, hogy könnyű lett volna. Keleti pu.: lábnélküli koldusok. Az egyiket ismerem, mindkét lába hiányzik, kis fatalyigályából nő ki a törzse, kézzel löki magát odább. Szinte már legenda, a pályaudvar jelképe: „Kelet felé tartunk”. A fia alkoholista, mindig elszedi a pénzét. Esküszöm, nem azért jöttem ide, hogy megismerjem az igazságot. De „Háltak az utcán, és rám csapott”…

Kisebbségiek. Azt kapják jutalomból, amit mi büntetésből. Esély csak a segélyre van. Arabok. Egy sarki pincehelyiségben berendeztek egy Mekka-szobát. Kínaiak. Étteremkirályok és bossok. Az élelem bére tartja össze őket vagy a félelem bére?

Esténként tiranai korzó: mindenki az utcán. Saját kurvánk is van, a Hernád és Thököly kereszteződésénél posztol. Fiatal családanya, ott lakik a szemközti házban. (Tudom, nehezen hihető e romantikus regénybe illő szituáció, én is meglepődtem rajta, de igaz.) A környéket lefedi egy modern, a korszerűség követelményeinek megfelelő szobáztató rendszer. Van minden, ami szerszámnak ingere.

Négy éve lakom itt. Nem akarom, hogy az összes polgárjogi aktivista és/vagy hochértelmiségi ideköltözzön, de néha meglátogathatnának minket. Nem undorodni! (Undorodni könnyű.) Nem kinyilatkoztatni: nemzetidegen, európaiatlan, uniónyalásra alkalmatlan, átokra érett. Elgondolkodni.

Négy éve lakom itt. Aki azt állítja, nem vagyok toleráns, annak eltöröm a kezét.

 

(Ha bejött, vedd meg a könyvet is! Ott még ütősebb megmondások várnak)

A bejegyzés trackback címe:

https://b-irodalom.blog.hu/api/trackback/id/tr188464544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása